Дякуємо за підписку!
Ми надішлемо вам оновлення сайту листом
У програмі mozaBook та на сайті ua.mozaweb.com у відкритому доступі опубліковано Навчально-методичний посібник “Досліди та демонстрації з набором Amperia”. Він містить 107 описів найрізноманітніших експериментів різної складності, найпростіші можна показувати у початковій школі, а складніші краще виконувати з учнями 11 фізико-математичного класу. На сайті ua.mozabook.сom можна переглянути посібник у вільному доступі, єдине, необхідна реєстрація, якщо у вас ще немає облікового запису.
Автори підручника Олег Фаренюк та Микола Пірогов біля інтерактивної панелі EdPro, на екрані новий посібник у програмі mozaBook.
Миколо, що міститься у посібнику “Досліди та демонстрації з набором Amperia”? Розкажи, як він створювався?Розпочну спочатку:) Коли близько двох років тому був виготовлений перший набір EdPro Amperia, постало питання про підготовку навчально-методичних матеріалів для вчителів фізики з використання нашого набору. Спершу планували підготувати описи виконання лабораторних завдань з електрики та магнетизму. Ця робота була успішно виконана Олегом Фаренюком. Так, Олег підготував тексти за навчальними програмами для 15 лабораторних завдань для 8-11 класів. Практично одразу ж стало зрозуміло, що під час виконання цих лабораторних завдань ні вчителі, ні учні не будуть задіювати навіть 50% можливостей нашого набору. Amperia підходить для дуже багатьох тем на уроках фізики, демонстрацій різноманітних законів, процесів та явищ. І не лише фізики! Набір можна ще використати щонайменше на окремих уроках з інформатики та хімії. Окрім того, варто наголосити, що наш набір можуть використовувати не лише українські, але і вчителі з інших країн, оскільки він є цілком універсальним.
Микола ПіроговАвтор-упорядник електронних посібників від EdPro Микола Пірогов розповів, як створювали новий посібник з величезною кількістю дослідів з фізики та для кого він буде найкориснішим.
Вчителі хімії чи інформатики, викладачі предметів “Я досліджую світ” чи “Природознавство” (у найширшому сенсі), а у перспективі й вчителі географії чи біології знайдуть серед наших дослідів цікаві для себе і свого предмета демонстрації.
Микола Пірогов
Зрозуміло, американські чи британські вчителі на своїх уроках проводять зовсім інші лабораторні роботи, не такі, як передбачено українськими програмами. До чого я це все веду? Після публікації описів лабораторних робіт (у вигляді книги та на сайті edpro у вільному доступі) нам стало зрозуміло, що потрібно підготувати нову навчально-методичну роботу, з описом усіх можливих експериментів з набором EdPro Amperia. Ми думали так: “Нехай, це будуть найпростіші досліди, наприклад, демонстрація простого електричного кола чи виготовлення електромагніта своїми руками — ці експерименти можна буде показувати учням навіть 1 чи 2 класу. Нехай це будуть експерименти стандартного рівня складності для учнів 8-9 класів, наприклад, вивчення закону Ома, законів послідовного та паралельного з’єднання, а ще вивчення різних елементів електричного кола — резисторів, фоторезисторів, реостатів, ламп, світлодіодів. А ще хай це будуть дійсно складні досліди для учнів 11, зокрема і профільних, класів чи навіть студентів 1-2 курсів, — конденсатори, напівпровідники, котушки індуктивності, закони змінного струму, логічні елементи й так далі”.Це власне і є відповіддю на твоє перше питання. Навчально-методичний посібник “Досліди та демонстрації з набором Amperia” містить 107 описів найрізноманітніших експериментів. Ці досліди мають дуже різний рівень складності, одні настільки прості, що їх можна показувати у початковій школі, а інші набагато складніші і їх краще виконувати з учнями 11 фізико-математичного класу. Звісно, в самому посібнику ми для зручності вчителів підготували рекомендований розподіл експериментів по класах, але самі вчителі вільні вирішувати: користуватися чи ні нашими рекомендаціями. Учитель може перечитати той чи інший дослід, виконати його спершу для себе, і вже потому вирішити, чи хоче він його показувати на тому чи іншому уроці як демонстрацію, на основі якої можна побудувати весь урок. Або вчитель може самотужки перетворити цей дослід на лабораторну роботу, яку учні виконують у групах. А ще вчитель може запропонувати групі активних учнів виконати той чи інший дослід у межах більшого СТЕМ-проєкту і потім вже самостійно пояснити його своїм колегам. Ось простий приклад СТЕМ-проєкту з нашими дослідами: робоча тема “Як працює комп’ютер”. У проєкті учні досліджують різноманітні інтернет-джерела, вивчають історію комп’ютерів, а ще знайомляться із логічними вентилями (ось і наші досліди!) і на етапі синтезу отриманих даних розбираються, як власне з величезної кількості простих логічних вентилів народжуються сучасні комп’ютери.Багато дослідів проілюстровані короткими відеодемонстраціями на допомогу вчителю та учню. Цих відеодемонстрацій на цей час 63, отож поки що не всі досліди проілюстровані відео. Але з часом ми проілюструємо їх усіх.
Для кого призначений електронний посібник з дослідами? Чим він відрізняється від збірників з фізичними вправами?Як я вже відмічав раніше, основна наша цільова аудиторія — це вчителі-фізики, а також учні старших 8-11 класів. Хоча не лише. Наші досліди покликані продемонструвати максимально можливу кількість законів, процесів і явищ фізичного світу або, іншими словами, — світу реального. А це означає, що і вчителі хімії чи інформатики, викладачі предметів “Я досліджую світ” чи “Природознавство” (у найширшому сенсі), а у перспективі й вчителі географії чи біології знайдуть серед наших дослідів цікаві для себе і свого предмета демонстрації.Наш посібник як і наш набір також може бути цікавим викладачам фізики у коледжах чи навіть університетах. Набір EdPro Amperia виглядає простим, схожим до набору Лего. І це є його суттєва перевага для школи. А от викладачів коледжів чи університетів це може відлякати. І саме для цих викладачів я б хотів сказати, що за простим зовнішнім виглядом набору приховано цілком реальні та навіть дуже складні прилади. Наш набір дозволяє показати такі закони і явища, які описуються зовсім не “дитячими” рівняннями. Покажіть вашим студентам якийсь дослід з напівпровідниками чи зі змінним струмом з використанням нашого набору, а потім дайте їм завдання все це описати математично і я вас запевняю, що далеко не всі ваші студенти зможуть це зробити.Готуючи наші описи дослідів у посібнику, ми також намагались робити їх максимально простими та зрозумілими для вчителів, студентів і навіть учнів. Ми намагались уникнути складних пояснень й громіздких описів законів, але це зовсім не означає, що наші досліди демонструють лише прості речі.Наш посібник як і Amperia також можуть бути корисними батькам та їхнім дітям поза межами школи чи коледжу. Ваша дитина цікавиться фізичним світом? Її захоплює техніка та електрика? Тоді наші досліди допоможуть вашій дитині познайомитись зі світом електрики та техніки ближче. А якщо ваша дитина не просто виконає усі ці досліди, але ще й розбереться із законами та явищами, які ці досліди демонструють, це безперечно стане дуже серйозною і потужною базою для подальшого розвитку вже на принципово новому рівні.Що ж стосується другого твого питання... Ключове для користувача нашого посібника — це практика. Якщо, наприклад, учень просто перечитає наш посібник, боюсь, що користі буде дуже мало. У цьому випадку будь-який інший посібник, де викладається багато теорії й запропоновано різноманітні задачі на закріплення цієї теорії, буде більш корисним для цього учня. Але якщо той самий учень фізично виконає досліди, описані у нашому посібнику, зробить помилки, які не дозволять його схемі працювати правильно, перегляне відеодемонстрації, складе коло правильно, а потім, наприклад, спробує дослідити, яку функцію виконує той чи інший компонент у колі, користі від нашого посібника буде суттєво більше, ніж від простої теорії. Адже у цьому випадку учень не просто вивчить, що і як працює в електричному колі, він реально зрозуміє, що і як працює. А ще у свідомості цього учня, швидше за все, виникне дуже багато запитань, типу: “Чому саме так, а не інакше?” А всі ми знаємо, що наша свідомість так побудована, що нам дуже важко жити з питаннями без відповідей, а це означає, що наш умовний учень докладе певних зусиль, щоб знайти відповіді на свої запитання.До речі, все це я говорю не просто так, а із власного життєвого досвіду. Адже сам я, колись, захотів стати науковцем саме через те, що зацікавився певним об’єктом і у мене було багато запитань без відповідей про цей об’єкт.І на додачу, хіба зацікавити — не є одним з найголовніших завдань сучасної школи? А що є найкоротшим шляхом до інтересу, як не практика?
Набір дозволяє показати такі закони і явища, які описуються зовсім не “дитячими” рівняннями. Покажіть вашим студентам якийсь дослід з напівпровідниками чи зі змінним струмом з використанням нашого набору, а потім дайте їм завдання все це описати математично і я вас запевняю, що далеко не всі ваші студенти зможуть це зробити.
Микола Пірогов
Посібник "Досліди та демонстрації з набором EdPro Amperia" є невичерпним джерелом для наукової творчості як вчителя, так і учня. Адже всі експерименти в ньому досить детально розписані, методично грамотно оформлені.
Микола Розбицький
Олег Фаренюк, доцент УКУ, провідний інженер ІФКС поділився досвідом роботи над посібником "Досліди та демонстрації з набором EdPro Amperia" та розповів про нові завдання, над якими працює.
Нам вдалося реалізувати мрію... Моєю ціллю було передати той наш узагальнений досвід проведення експериментів учням та вчителям, які будуть вивчати фізику...Ми можемо й у глобальному плані покращити ситуацію, якщо обладнання EdPro Amperia буде застосовуватися на уроках хоча б у частині шкіл.
Олег Фаренюк
Як вважаєш, для кого посібник буде максимально корисним? Цільовою аудиторією для нас завжди були як учні, так і вчителі. Це означало “сидіти на шпагаті”, але ми, всі хто працював над розробкою методички, старалися :) І зробили все, щоб це було корисно викладачам, вчителям, грамотним учням. Але мені видається, що скористаються саме вчителі. Вони більше розуміють: навіщо? Читаючи цей посібник, переглядаючи відео, вони швидше зорієнтуються — про що це, для чого це все зроблено.
Так, але саме такий навчальний інструмент в учителя — це вже інший рівень викладання для учнів. Звісно учителі можуть дуже гарно цим скористатися на уроках. Розповім на власному прикладі. Я викладаю, поміж іншого, програмування вбудованих систем. Власне, блок живлення чи мультиметр є прикладом вбудованих систем, які теж довелося програмувати. Ці ж знання потрібні студентам, коли вони працюють над створенням роботів. Суть вбудованого програмування в тому, що код має взаємодіяти з фізичним світом. Відповідно, я розповідаю студентам закони з фізики — електрику, електродинаміку, трішки механіки. І останні кілька років приношу набір Amperia, на якому показую основи фізики. При тому, що там є люди з фізмат ліцеїв, є переможці міжнародних та всеукраїнських олімпіад, їм все одно цікаво та приносить користь. Вони можуть розв’язати найскладніші задачі, але з набором, часто, вперше перевіряють це власними руками, бачать результат своїх розрахунків у реальному світі. Переконаний, що педагогічні виші, перші курси технічних вузів тощо від користування набором Amperia також би отримали чимало переваг у навчанні студентів.